#
#

Renesanso žinių tarnyba

Programa: Tyrinėjančios mokyklos 2013–2014 
Kūrybos agentas: Paulius Tamolė, aktorius. 
Kurianti praktikė: Gabija Vitkevičiūtė, komunikacijos specialistė. 
Kuruojanti mokytoja: Violeta Lauciuvienė, lietuvių kalbos mokytoja. 
Tikslinė grupė: 10 kl. 

Tyrinėjimo sritis  
„Kūrybinių partnerysčių“ projektas Vilniaus centro vidurinėje mokykloje sumanytas siekiant kelti kitakalbio jaunimo savivertę pasitelkus žurnalistikos, menotyros ir komunikacijos metodus, per kūrybiškai integruotas pamokas nagrinėjant Vilniaus daugiakultūriškumą.

Būtent iš istorijos ir dar kai kurių mokomųjų dalykų – lietuvių kalbos ir etikos – dešimtokų pažymiai buvo prasčiausi, apklausos rodė žemą jų savivertę. Jaunuoliai nemanė, kad kaip Lietuvos piliečiai galėtų ką nors pakeisti savo aplinkoje.

„Pažadinti“ jaunuolių smalsumą sumanyta lietuviškai kuriama televizijos laida. Projekto metu drauge dirbo lietuvių ir rusų kalbų, istorijos bei etikos mokytojai. 

Projekto veikla
Projekto galutinis rezultatas – pusvalandžio trukmės TV laida apie Renesanso laikotarpio Vilnių. Ši bemaž pusvalandžio trukmės laida Vilniaus centro vidurinėje mokykloje buvo filmuojama visą dieną, tačiau tam, kad rusakalbės mokyklos klasėje būtų sukurta tokia laida, komunikacijos specialistei Gabijai Vitkevičiūtei ir aktoriui Pauliui Tamolei iš pradžių teko organizuoti daug paruošiamųjų kūrybinių veiklų.  

Projekto veiklomis stengtasi paaugliams atskleisti daugiakultūrinį Vilniaus istorinį paveikslą. Lietuvis gidas surengė paaugliams ekskursiją po Vilnių. Taip „priartėjusi“ Vilniaus istorija atskleidė ne tik moksleivių gimtojo miesto įdomybes, bet ir daugiakultūrę miesto aplinką, tai, jog sostinėje šimtmečiais sugyveno įvairiausių tautybių ir tikėjimų atstovai.

Mokiniai patys rengė spaudos konferenciją, taip pat lankėsi populiaraus interneto žinių portalo redakcijoje, bendravo su redaktoriais. Viešint redakcijoje, mokiniams teko klausytis kitokios nei mokykloje kalbėjimo lietuvių kalba manieros, buvo ugdomas jų kalbos supratimas iš klausos, jie pašnekovams buvo parengę ir uždavė klausimų lietuvių kalba.

Į mokyklą pakviesta rusų tautybės verslininkė lietuviškai mokiniams papasakojo apie tai, ką reiškia būnant rusų tautybės gyventi Lietuvoje: kaip ji jaučiasi, kaip išmoko lietuvių kalbą, kaip sekasi Lietuvoje plėtoti verslą. 

Dešimtokai rinko istorinę informaciją ir mokėsi ją pritaikyti bei pateikti per žinias. Kai kuriuos istorinius įvykius bei dialogus moksleiviams teko suvaidinti. Dešimtokams teko perskaityti daug tekstų, jie juos turėjo mokytis atrinkti ir suglaudinti. 

Nors dauguma kūrybinių projekto veiklų natūraliai telkėsi aplink lietuvių kalbą, rengiantis filmuoti laidą vyko integruotos trijų – lietuvių kalbos, istorijos ir etikos – disciplinų pamokos. 

Etikos mokytoja dešimtokus supažindino su Renesanso epochos papročiais, etiketu. Kitoje integruotoje pamokoje aptarta tų laikų konfesijų įvairovė, atskleista, kaip Vilniuje tarpusavyje bendravo jų atstovai. Per integruotas lietuvių kalbos ir istorijos pamokas buvo aptariama mokytojų ir moksleivių surinkta medžiaga apie Renesanso laikotarpį. 

Rengiant „naujienas“ dirbta tam tikrais „blokais“, pagal mokinių grupių pasirinktas naujienų „rubrikas“: pasirengę moksleiviai už kiekvieną bloką atsiskaitydavo mokytojoms, tuo pačiu vyko laidai tinkamiausių – linksmų ar įdomių – istorinių epizodų atranka. Paskui, vadovaujami žurnalistės G. Vitkevičiūtės, moksleiviai mokėsi rašyti klasikinę žinutę ir į tokias žinutes transformavo visus įdomesnius istorinius faktus. 

Projekto poveikis 
Projekto pradžioje 10a klasė buvo susiskaidžiusi į tarpusavyje menkai tebendraujančias grupeles, o kai drauge parengė „Renesanso žinių tarnybos“ laidą, dešimtokai jau buvo tapę draugiška komanda, susibendravo tarpusavyje: mokykloje pietaudavo prie vieno stalo, sukūrė savo paskyrą socialiniame tinkle.  

Šis projektas yra vykęs negimtakalbių lietuvių kalbos mokymo metodas. Mokantis kalbos vienodai svarbios visos veiklos rūšys – kalbėjimas, klausymas, skaitymas, rašymas – ir visos šios veiklos įdomiai panaudotos skatinant mokinius įsitraukti. Rezultatas – moksleiviai dabar kur kas drąsiau bendrauja lietuviškai. 

Projekto refleksija 
„Keliant mokinių savivertę, labiausiai ji pakilo man pačiai. Atsirado daug drąsos eksperimentuoti, nebijoti klysti, netgi nebijoti kartais eiti prieš srovę, o mokykloje mums tam kartais pritrūksta drąsos. Daug yra sustabarėjusių normų, taisyklių, kurias bijome laužyti, kurios tarsi ir nelabai leistinos laužyti. Dabar aš tai darau daug drąsiau, ir tą patį daro ir mano mokiniai“. Kuruojanti mokytoja Violeta Lauciuvienė

„Puiku ir tai, kad projektas šios klasės mokiniams leido labiau pasijusti savo miesto šeimininkais. Patys rinkdami istorinę medžiagą, rašydami žinias, jie Vilniaus istoriją tiesiog „prisijaukino“. Dabar visur nori dalyvauti“. Kuruojanti mokytoja Violeta Lauciuvienė

„Visos išvykos ir svečių viešnagės buvo surengtos ne šiaip sau: tokią formą pasirinkome kaip mokymo metodą. Šių veiklų metu buvo ugdomos visos keturios kalbinės veiklos rūšys: klausymas, kalbėjimas, skaitymas ir rašymas“. Kuruojanti mokytoja Violeta Lauciuvienė


 
 
 
      
 
 
 
      
 
 
DĖMESIO: Svetainė buvo naudojama projekto vykdymo metu, nuo 2015 m. nebeatnaujinama ir 2020 m. bus uždaryta. Aktualios informacijos ieškokite Ugdymo sode.