#
#

Unikalūs mokinių gero elgesio receptai

Programa:  Tyrinėjančios mokyklos 2011–2012 
Kūrybos agentė: Elena Sakalauskaitė
Kurianti praktikė: Aušra Vismantaitė
Kuruojanti mokytoja: Jolanta Barysaitė
Tikslinė grupė: 9 kl. 

Tyrinėjimo klausimas 

Kaip leidybine veikla paskatinti mokinių smalsumą, nuoseklią praktiką bei ugdyti bendradarbiavimo gebėjimus?

Mokyklos iššūkis 

Pagirių gimnazijos bendruomenė buvo nusprendusi, kad „Kūrybinių partnerysčių“ projekte dalyvaus 9 klasė. Norėta, jog šios klasės moksleiviai taptų vieningesni, dėmesingesni bei labiau susikaupę pamokų metu.
Moksleiviai labai kūrybingi ir veiklūs, mėgstantys scenos menus, todėl buvo sumanyta sukurti visiškai nestandartinį ir jiems nebūdingą objektą – knygą. Knygos leidyba pasirinkta tam, kad galėtų pasireikšti ir intravertiškoji, į sceną nelipanti, klasės mokinių dalis. Išsikelta vizija: pačių mokinių sukurti „receptai“, kurie padės rasti būdą, kaip originaliau dirbti mokykloje, o kūrybiškas bendravimas padės atrasti netradicinius mokymosi būdus, pakeisti ugdymo kokybę, pagerins atmosferą klasėje.

Projekto veikla 

Viskas prasidėjo nuo audringų diskusijų, kai moksleiviai vienas per kitą išsakė įvairias nuomones dėl knygos kūrimo – vieniems ši idėja labai patiko, kiti norėjo dinamiškesnių veiklų. Vis dėlto apsistota ties leidiniu. Iš karto išryškėjo, kad itin aktyviems ir geranoriškiems mokiniams trūksta bendradarbiavimo įgūdžių, įsiklausymo, pagarbos vienas kitam. Jie labai mėgsta patriukšmauti, pasiginčyti, pertraukti pašnekovą. 

Galiausiai nutarta, jog vadovėlį rašys patys moksleiviai. Ir rašys ne apie bet ką, o apie tai, koks yra gero elgesio pamokose receptas. Rašymo procesas turėjo paskatinti mokinius reflektuoti, apmąstyti savo elgesį bei išsakyti pageidavimus ir pasiūlymus dėl pamokų tvarkos.

Knygos leidybos reikalai judėjo gana lėtai, buvo daugiau paruošiamųjų darbų: mokiniai patys rinko visą medžiagą, ėmė interviu, iliustravo. Norint įgyvendinti unikalią knygos-vadovėlio idėją prireikė kuriančios praktikės grafikės Aušros Vismantaitės pagalbos. Ji projekto metu organizavo įvairiausias veiklas: buvo žaidžiami komandai formuoti skirti žaidimai, dirbama grupėmis ir individualiai, piešiama, rašoma, diskutuojama, kuriamos iliustracijos. Dalis veiklų vyko lauke, kartais valgykloje, koridoriuje, kitose netradicinėse patalpose.

Kurianti praktikė Aušra glaudžiai bendradarbiavo su mokyklos projekto kuratore lietuvių kalbos mokytoja Jolanta Barysaite. Galutinį knygos variantą sudarė pačių vaikų parašyti gero elgesio receptai, tų receptų išbandymai, eksperimentai, interviu su mokytojais bei vaikų sukurtos iliustracijos, nuotraukos iš užsiėmimų. Viso proceso metu mokiniai dalyvavo diskusijų rateliuose, kūrė iliustracijas, istorijas, patys filmavo, fotografavo, rengė iškylą lauke. 
Projekto komanda drauge parengė bei išleido spalvingą ir nuotaikingą knygą – vadovėlį „Gero elgesio mokykloje receptai“. Neapsiribota vien leidyba, surengti ir knygos pristatymai, kurių metu mokytojai, gimnazistai ir jų tėvai turėjo galimybę išgirsti kūrybiškus bei išradingus 30-ies mokinių pasakojimus. Visi buvo maloniai nustebinti, kai renginio metu nuo scenos kalbėjo net ir tie mokiniai, kurie iki tol nebuvo viešai šnekėję. 

Projekto poveikis
Projekto metu visi lūkesčiai buvo ne tik išpildyti, bet viršyti kelis kartus – vaikai sukūrė daugiau darbų nei buvo planuota, labai aktyviai dalyvavo veiklose, pradėjo noriau eiti į mokyklą ir domėtis, kas vyksta pamokose, ne tik sustiprėjo jų motyvacija, bet ir pagerėjo mokymosi rezultatai.

Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Gražina Rudienė: 
„Projektas išugdė naujų lyderių mokytojų, kurie puikiai įsisavino „kitokio“ mokymo metodus. Mokiniai irgi nori „kitokių“ pamokų. Savo ruožtu jau turime, ką pasakyti kitiems, todėl jau surengtos dvi mokytojų konferencijos apie kūrybiško mokymo prasmę. Dalijimasis patirtimi paskatino keisti tradicinius mokytojų posėdžius į kūrybinius užsiėmimus. Tai patinka mokytojams, jie noriai dalyvauja, o svarbiausia mato prasmę“. 

Kūrybos agentė Elena Sakalauskaitė: 
„Linkiu visiems patirti tą jausmą, kai paskutinėmis dienomis užsukęs pas „Kūrybinių partnerysčių“ dalyvius matai, kad tau jau nieko nebereikia daryti. Maža to, moksleiviai susidomėjo menais, išmokti dalykai tapo jų gyvenimo principu“.


 
 
 
      
 
 
 
DĖMESIO: Svetainė buvo naudojama projekto vykdymo metu, nuo 2015 m. nebeatnaujinama ir 2020 m. bus uždaryta. Aktualios informacijos ieškokite Ugdymo sode.